Guvernul a adoptat o hotarare prin care obliga operatorii economici sa utilizeze aparate de marcat electronice.
Prin Hotararea adoptata de Guvern, ca urmare a modificarilor intervenite in structura organizatorica a Ministerului Finantelor Publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Ministerului Economiei, componenta Comisiei de avizare a distribuitorilor si aparatelor de marcat electronice fiscale se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice, se arată într-un comunicat remis de Guvern.
Ministrul Finantelor, Daniel Chitoiu, declara recent, intr-un interviu acordat Agerpres, ca toate firmele vor utiliza case de marcat cu jurnal electronic pana la finalul primului semestru din 2014. Acestea vor inlocui actualele case de marcat cu role de hartie. Masura se va aplica in etape. In cursul acestui an, primii care vor avea obligatia sa utilizeze casele de marcat cu jurnal electronic sunt marii contribuabili. Apoi, in etapa a doua, urmeaza contribuabilii mijlocii, iar IMM-urile vor utiliza noile case de marcat intr-o a treia etapa, cel tarziu in primul semestru din 2014.
“Pentru dotarea cu noile echipamente, Fiscul va acorda deducere din impozitul pe profit pentru costurile cu noile case de marcat si pentru programul electronic. Costurile sunt estimate la 40 — 60 de euro/echipamenta”, precizat ministrul Daniel Chitoiu.
Decizia de a schimba vechile case de marcat vine in sprijinul angajatilor Fiscului.
“In prezent exista case de marcat cu role de hartie. Verificarea incrucisata se face intr-o proportie foarte mica a datelor furnizate de casele de marcat cu datele din evidenta contabila. Practic, sunt ineficiente actualele case de marcat in a depista si combate evaziunea fiscala. Casele de marcat cu jurnal electronic vor fi conectate la un server al administratiei fiscale, ca sa putem verifica electronic volumul vanzarilor raportate prin evidenta contabila si fiscala cu cele rezultate din inregistrarile operatiunilor prin casele de marcat cu jurnal electronic. Este o masura care va avea un efect foarte mare asupra reducerii evaziunii fiscale.
“In prezent exista case de marcat cu role de hartie. Verificarea incrucisata se face intr-o proportie foarte mica a datelor furnizate de casele de marcat cu datele din evidenta contabila. Practic, sunt ineficiente actualele case de marcat in a depista si combate evaziunea fiscala. Casele de marcat cu jurnal electronic vor fi conectate la un server al administratiei fiscale, ca sa putem verifica electronic volumul vanzarilor raportate prin evidenta contabila si fiscala cu cele rezultate din inregistrarile operatiunilor prin casele de marcat cu jurnal electronic. Este o masura care va avea un efect foarte mare asupra reducerii evaziunii fiscale.
Acum exista case de marcat, dar nu exista niciun control asupra datelor inscrise in evidenta contabila cu ce rezulta din casele de marcat.
Termenul prevazut pentru obligativitatea de a pastra rolele de hartie este foarte scurt, iar inspectia fiscala nici nu ajunge in termenul de pastrare a rolelor. Exista si case marcat nefiscalizate in momentul de fata. Cand va duceti sa cumparati ceva va da bon, dar casa de marcat nu este inregistrata la organul fiscal”, a mai spus Daniel Chitoiu.
In urma implementării noului sistem, firmele vor putea fi mai usor controlate, iar cele care nu declara sau declara eronat in mod intentionat obligatiile fiscale vor fi penalizate cu 20% — 50% din suma nedeclarata. Procentul de penalizare va fi aplicat in functie de valoarea sumei nedeclarate.