Anul 2025 va aduce cu sine o serie de modificări substanțiale în ceea ce privește aspectele contabile și fiscale, aducând modificări privind SAF-T, e-Factura, e-TVA, majorarea salariului minim pe economie și implicit modificarea plafoanelor utilizate pentru calcularea CASS și CAS.

 

  • SAF-T

Începând cu 01.01.2025, toate societățile au obligația depunerii declarației 406 (SAF-T – Standard Audit File for Tax). Aceasta se dorește a fi o radiografie fidelă a întregii activități, de o complexitate mult mai ridicată decât a oricăror declarații deja existente, pregătirea acestei declarații urmând a fi mult mai solicitantă din punct de vedere al timpului alocat. Pentru a putea depune această declarație, printre altele, este necesară și implementarea unor serii de soluții tehnice.

Raportarea acestei declarații se va face lunar sau trimestrial, în funcție de vectorul fiscal, conținând peste 390 de elemente contabile și fiscale obligatorii de a fi raportate de către contribuabili.

Pregătirea declarației SAF-T nu se limitează la extragerea datelor din contabilitate și transmiterea acestora către ANAF  în formatul necesar (adică *.xml), ci presupune și anumite etape pregătitoare prin care se verifică acuratețea și integritatea fișierelor SAF-T transmise.

Se va acorda o perioadă de grație până la data de 30.06.2025 pentru raportările primului semestru, pentru acomodare, însă ulterior nedepunerea acestora până la termenul stabilit sau existența unor inadvertențe în conținutul declarației vor fi sancționate cu sume între 1000 – 5000 lei pentru nedepunerea în termen a fișierului standard de control și cu sume între 500-1500  de lei pentru depunerea incorectă sau incompletă a acestui fișier.

Ce date sunt transmise prin aceste declarații:

Prin declarația SAF-T lunară/trimestrială:

  • Balanța de verificare analitică
  • Situația soldurilor la nivel de clienți si furnizori
  • Registrul jurnal
  • Lista facturilor de vânzare, cu detaliu la nivel de linie de factură
  • Lista facturilor de achiziție, cu detaliu la nivel de linie de factură
  • Situația plăților, încasărilor și compensărilor
  • Lista codurilor de taxe aplicabile
  • Lista de produse stocate de contribuabil
  • Lista unităților de măsură utilizate
  • Lista centrelor de cost/profit utilizate

 

Prin declarația SAF-T anuală:

  • Situația activelor societății
  • Situația mișcărilor de active, cu detaliu la nivel de tranzacție

 

Prin declarația SAF-T la solicitarea ANAF:

  • Situația stocurilor societății sau stocurilor la dispoziția societății
  • Situația mișcărilor de stocuri, cu detaliu la nivel de tranzacție
  • Lista tipurilor de mișcări de stocuri
  • Lista proprietarilor de stocuri, în cazul stocurilor la dispoziția societății

 

  • e-Factura B2C

Transmiterea e-Factura pentru tranzacțiile B2C (business to customer), pentru facturile emise de către persoanele juridice către persoane fizice, va fi obligatorie începând cu 01.01.2025.

Existența CNP-ului clientului în facturile emise este opțională, acesta putând fi înlocuit cu o serie de 13 zerouri.

 

  • Sistemul e-TVA

Începând încă din acest an, a fost implementat sistemul e-TVA, aducând cu sine și deconturile precompletate de TVA. Acestea sunt transmise până în data de 5 a următoarei luni de la data limită a depunerii declarației 300 (decont de taxă pe valoare adăugată.

Dacă apar diferențe semnificative între sumele depuse de către contribuabil și  cele existente în deconturile precompletate de TVA transmise de ANAF, se emit tot până în data de 5 a următoarei luni de la data limită a depunerii declarației 300 notificările de conformare pentru e-TVA. În acest caz, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării, contribuabilul are obligația să transmită online rezultatul verificărilor privind diferențele comunicate de Fisc.

Diferențele semnificative reprezintă cumulativ două condiții:

  • diferențe de sume de minim 20% în cotă procentuală
  • o valoare absolută a diferențelor de minim 5000 de lei

Pentru notificările de conformare pentru e-TVA pentru perioada de raportare până la data de 30.06.2025, răspunsurile sunt opționale. Ulterior, după această perioadă, lipsa răspunsului atrage după sine încadrarea societății într-una cu risc fiscal ridicat, fiind ulterior vizată de controale.

 

  • Creșterea salariului minim pe economie

Începând cu 01.01.2025 se majorează salariul minim pe economie de la 3700 de lei la 4050 de lei, aducând cu sine majorări ale contribuțiilor salariale datorate. Întrucât până în acest moment nu s-a stabilit prelungirea facilității fiscale a celor 300 de lei neimpozabili, nu poate fi spus cu certitudine nivelul taxelor datorate.

În varianta în care această facilitate va fi menținută, taxele totale lunare vor fi de 1560 de lei pentru un salariu minim. Fără această facilitate, taxele totale lunare vor fi de 1704 de lei pentru un salariu minim.

 

  • Modificarea plafoanelor și contribuției obligatorii la sănătate și pensie

Dată fiind creșterea salariului minim pe economie, se modifică și plafoanele contribuțiilor obligatorii la sănătate și pensie.

În cazul activităților independente, plafonul maxim al contribuției la sănătate va fi de 24300 de lei pentru un venit net realizat de 243000 de lei sau mai mult, în timp pentru acest venit se va plăti o contribuție la pensie tot de 24300 de lei.

În cazul activităților celorlalte activități, se mențin plafoanele la contribuție la sănătate pentru maxim 24 de salarii minime pe economie, rezultând o contribuție la sănătate de maxim 9720 de lei și, unde este cazul, o contribuție la pensie de maxim 24300 de lei.